1. Jeśli łódź motorowa jest napędzana benzyną i ma komorę silnika, przed uruchomieniem silnika uruchom „dmuchawę” (wentylator wyciągowy) na cztery minuty zgodnie z zaleceniami producenta, aby upewnić się, że nie nagromadziły się opary w komorze silnika łodzi motorowej. To dobry moment, aby przejrzeć listę kontrolną przed wyjazdem.
2. Włóż kluczyk do stacyjki (niektóre nowoczesne łodzie mają zamiast tego przyciski) i przekręć go, aby uruchomić silnik.
3. Jeśli łódź jest wyposażona w wyłącznik awaryjny (znany również jako wyłącznik bezpieczeństwa silnika, który automatycznie wyłącza silnik, jeśli z jakiegoś powodu opuścisz ster), przypnij smycz do szlufki pasa kamizelki ratunkowej.
4. Upewnij się, że pasażerowie i cały Twój sprzęt są na pokładzie łodzi.
5. Usuń wszystkie linki mocujące łódź do doku, molo lub slipu.
6. Włącz bieg do przodu (lub do tyłu, jeśli musisz wycofać się z poślizgu), delikatnie popychając dźwignię przepustnicy do przodu (lub pociągając ją do tyłu), aż poczujesz, że wrzuca się bieg.
7. Gdy łódź zacznie się poruszać, zakręć kołem tak, jakbyś obracał kierownicą w samochodzie, aby określić kierunek jazdy.
8. Przesuń przepustnicę zgodnie z potrzebami, aby osiągnąć żądaną prędkość.
9. Wytnij (wyreguluj nachylenie podczas jazdy) łodzi odpowiednio do warunków.
10. Kiedy chcesz zwolnić, delikatnie pociągnij przepustnicę z powrotem do pozycji neutralnej.
Uruchamianie łodzi motorowej jest tak proste, jak przekręcenie kluczyka, ale należy pamiętać o kilku elementach bezpieczeństwa, których nie ma w samochodach i które mogą uniemożliwić uruchomienie silnika.
Wyłącznik bezpieczeństwa silnika lub „wyłącznik awaryjny”.
Pierwszym elementem bezpieczeństwa, na który warto zwrócić uwagę, jest ten, o którym wspomnieliśmy powyżej: wyłącznik awaryjny lub wyłącznik bezpieczeństwa silnika . Jest to małe czerwone pokrętło znajdujące się obok stacyjki na większości małych lub otwartych łodzi. W pozycji zamkniętej przełącznik nie pozwoli na uruchomienie silnika. Mały klips, który można wsunąć pod pokrętło, odciąga je do pozycji otwartej. Ten klips jest przymocowany do smyczy, która ma klips na drugim końcu. Powinieneś zawsze przypiąć go do pętli kamizelki ratunkowej lub szlufki, przed rozpoczęciem pływania łodzią. Następnie, jeśli z jakiegoś powodu odejdziesz od steru, smycz wyszarpuje klips spod gałki i silnik natychmiast się zatrzyma.
Przepustnica.
Inną funkcją bezpieczeństwa, która może uniemożliwić uruchomienie silnika łodzi, jest przepustnica, która musi znajdować się w położeniu neutralnym. Jeśli akumulator łodzi jest włączony i całkowicie naładowany, przekręcasz kluczyk, a silnik nie uruchamia się, to często jest to spowodowane włączeniem wyłącznika awaryjnego lub brakiem położenia neutralnego przepustnicy.
Obsługa przepustnicy łodzi motorowej.
Pomyśl o przepustnicy łodzi, tak jak o pedale gazu w samochodzie. Jednak w przeciwieństwie do samochodu, gdy dostosujesz go do określonej prędkości, pozostanie w określonej pozycji. Tak więc zwalnianie wymaga czegoś więcej niż tylko zdjęcia stopy z pedału, musisz chwycić za przepustnicę i pociągnąć do tyłu. Należy o tym pamiętać, ponieważ gdy zobaczysz nadchodzącą dużą falę lub duży ruch, musisz być przygotowany na odpowiednie przesunięcie przepustnicy.
Pamiętaj! Podczas prowadzenia dowolnego pojazdu silnikowego ważne jest, aby stale monitorować otoczenie pod kątem wszystkiego, co może wymagać reakcji — sygnalizacji świetlnej, pieszych, innych pojazdów i tak dalej. To samo dotyczy łodzi. W kategoriach żeglarskich jest to określane jako „utrzymywanie właściwej obserwacji”, a to oznacza, że jako kapitan łodzi musisz zawsze obserwować otoczenie i rozpoznawać, kiedy istnieje ryzyko kolizji, wpadnięcia na mieliznę, uderzenia w dużą falę lub jakikolwiek inny czynnik, który może wymagać reakcji u steru.
Jak już wspomnieliśmy, używanie kierownicy na łodzi jest bardzo podobne do używania kierownicy w samochodzie. Kręcisz kołem, a łódź podąża w określonym kierunku.
Należy zawsze pamiętać, że istnieją inne czynniki wpływające na kierunek podróży łodzi, takie jak wiatr, fale i prąd. W rezultacie łodzie mogą się różnie zachowywać w różnych warunkach, a obrót kołem może nie zawsze zmieniać kierunek łodzi dokładnie zgodnie z planem. Może to być szczególnie frustrujące podczas dokowania, które wielu nowych żeglarzy opisuje jako jeden z najtrudniejszych manewrów do opanowania.
Wspomnieliśmy już, że musisz manipulować przepustnicą, aby łódź zwolniła, ale ponieważ łodzie nie mają hamulców, musisz wiedzieć trochę więcej.
Na początek musisz zapoznać się ze swoją łodzią i dowiedzieć się, jaka odległość jest potrzebna, aby całkowicie zatrzymać się w bezpieczny sposób podczas pływania z różnymi prędkościami.
Pamiętaj, że łodzie nie mają pasów bezpieczeństwa i poruszają się w znacznie większym stopniu niż pojazdy lądowe. W rezultacie nagłe zatrzymanie lub nagłe zmiany prędkości lub kierunku mogą wytrącić ludzi z równowagi, a nawet spowodować ich wypadnięcie za burtę.
Zawsze bądź świadomy tego, jak dostosowujesz prędkość lub skręcasz. W przypadku szybkich manewrów, jeśli to możliwe, ostrzeż swoich pasażerów, aby wiedzieli, że muszą się przytrzymać.
Podsumowując.
Zapoznaj się z instrukcją i podstawowymi informacjami na temat Twojej łodzi. Kiedy jesteś na początku swojej przygody przygotuj listę kontrolną. Pamiętaj o zasadach bezpieczeństwa i zawsze uważnie obserwuj otoczenie. Delikatnie obchodź się z przepustnicą.