Wszyscy z pewnością chcemy zminimalizować błędy, które popełniamy. Oto tuzin powszechnych błędów, niepowodzeń i dylematów żeglugowych, których można uniknąć przy odrobinie wiedzy i przezorności.
Porozmawiajmy zatem teraz o tym, jak uniknąć każdego z tych błędów…
Przed każdym rejsem trzeba się sprawdzić pogodę, chyba że chcesz być zaskoczony porywistymi wiatrami, wzburzoną wodą, szkwałem lub nagłym sztormem. Szczególnie kiedy wpływasz łodzią motorową lub jachtem w morze pamiętaj, aby sprawdzić pogodę morską, a nie te regularną prognozę lądową.
Pływanie na płytkiej wodzie jest o wiele bardziej powszechne, niż mogłoby się wydawać, i może mieć różne stopnie nasilenia w zależności od tego, gdzie pływasz. Na miękkim błocie lub piaszczystym dnie to zwykle nic wielkiego, ale w skalistym porcie uderzenie w dno może spowodować poważne szkody.
Rozwiązanie? Zawsze bądź świadomy tego, gdzie jesteś i jakie mogą być lokalne zagrożenia pod wodą. A gdy masz wątpliwości, po prostu zwolnij. Aby uzyskać dodatkowe wskazówki, przeczytaj:
Popełnienie tego błędu może mieć bardzo poważne konsekwencje, zwłaszcza jeśli chodzi o układy napędowe Twojej łodzi. Koniecznie regularnie dokonuj przeglądów swojej łodzi zgodnie z zaleceniami producenta.
Jest takie stare powiedzenie wśród żeglarzy, które ma dużą wartość, jeśli chodzi o popełnianie tego błędu: nigdy nie zbliżaj się do doku szybciej, niż chcesz w niego uderzyć. Nawet jeśli robisz wszystko dobrze, może wystąpić nagła utrata mocy lub problem mechaniczny.
Jak można się domyślić, jest to jeden z najczęstszych błędów popełnianych przez ludzi.Pamiętaj, że na zużycie paliwa i zasięg łodzi mogą wpływać takie czynniki, jak warunki na wodzie i obciążenie. Co gorsza, odczyty wskaźnika paliwa mogą się zmieniać, gdy paliwo rozpryskuje się w zbiorniku, a wskaźniki poziomu paliwa na łodziach często nie są tak niezawodne, jak te znajdujące się w samochodach.
W rezultacie sprytni żeglarze będą trzymać się następującej formuły: zużywają jedną trzecią pojemności paliwa na wypłynięcie, jedną trzecią na powrót i oszczędzają jedną trzecią w rezerwie.
To kolejny błąd, który jest aż nazbyt znany wielu z nas, zwłaszcza żeglarzom z przyczepą, którzy często usuwają korek pomiędzy kolejnymi rejsami. Nic dziwnego, że zasługuje na wzmiankę w naszym artykule Jak wodować łódź.
Ta błędna kalkulacja może być wręcz niebezpieczna, więc zawsze śledź wagę zarówno ludzi, jak i sprzętu podczas ładowania łodzi.
Sprawdź tabliczkę udźwigu łodzi, aby upewnić się, że znajdujesz się w bezpiecznym zakresie.
Chociaż w dzisiejszych czasach zdarza się to coraz rzadziej dzięki nowoczesnej elektronice to nadal się zdarza. A każdy system elektryczny może mieć jakieś wady, więc zawsze musisz być świadomy swojej lokalizacji i sposobu powrotu do domu, niezależnie od tego, jaką elektronikę masz na pokładzie.
Jeśli Twoja łódź nie ma sprzętu nawigacyjnego, rozważ dodanie do telefonu aplikacji do nawigacji szczególnie morskiej.
Zakotwiczenie łodzi wydaje się prostym zadaniem: wystarczy opuścić kotwicę, odczepić się od liny, a łódź pozostanie na swoim miejscu… prawda? Niekoniecznie.
Nawet na spokojnym morzu, jeśli nie wypuścisz wystarczającej ilości linki, aby zrównać się z trzykrotną głębokością, kotwica może się uwolnić. A przy wietrze „zakres” (długość liny kotwicznej) 5:1 lub 7:1 w porównaniu do głębokości wody jest uważany za minimalny. Kiedy jest ciężko, może być konieczne 10:1.
Zdecydowana większość silników okrętowych (poza silnikami chłodzonymi powietrzem i silnikami elektrycznymi) wymaga doprowadzenia wody do celów chłodzenia. Ale woda nie tylko chłodzi silnik, ale także smaruje wirnik pompy wodnej powszechnie spotykany w większości morskich układów napędowych. Jeśli uruchom silnik łodzi, gdy znajduje się na suchym lądzie bez wystarczającej ilości wody, to przegrzeje się, wirnik ulegnie uszkodzeniu lub jedno i drugie.
Najczęstszym problemem jest nieumiejętność nauczenia się prawidłowego zaczepu na knagi. Wtedy można stać na pomoście i patrzeć, jak łódź odpływa. Oczywiście prawidłowe wiązanie w poślizgu jest również ważne, aby upewnić się, że łódź nie uderzy w dok lub pali.
Przewożenie łodzi to ważne zadanie, są dwie istotne rzeczy, w których popełniane są błędy, to pochylenie silnika i niezdemontowane Bimini.
Silniki przechylone do góry mogą podskakiwać i kołysać się, wywierając duży nacisk na pawęż łodzi. Jeśli przyczepa pozwala na pochylenie silnika w dół, to świetnie. Jeśli nie, konieczne jest użycie wspornika „ochrony pawęży”, który podtrzymuje i zabezpiecza silnik zaburtowy.
A jeśli chodzi o stelaże Bimini, pamiętaj, że nie są one zaprojektowane do wytrzymania wiatru o prędkości około 90 km/h na godzinę. Dach bimini powinien być zawsze zdejmowany i zabezpieczany.