Pierwsze wodowanie łodzi motorowej jest ekscytującym przeżyciem dla każdego nowego właściciela. Gdy nauczysz się już, jak prawidłowo wodować i wyciągać łódź, będziesz mógł zbadać każdy akwen, który ma dostępną rampę do wodowania lub odpowiednie nabrzeże.
Porada dla profesjonalistów: Po sprawdzeniu, czy korek spustowy jest zainstalowany, a kluczyk znajduje się w stacyjce, będzie to dobry moment, aby wcisnąć kluczyk w pozycję „start”, aby upewnić się, że nie masz rozładowanej baterii. Lepiej dowiedzieć się teraz, niż po zjechaniu łodzi z przyczepy. Nie uruchamiaj silnika! Uszkodzisz pompę wody.
Jeśli planujesz pierwsze wodowanie dobrze byłoby aby podjęcie pierwszej próby odbyło się w dzień powszedni lub przynajmniej w dzień, kiedy rampa nie będzie zbyt zajęta. Wówczas nie będziesz czuć presji i nie będziesz musiał się spieszyć. Rampy startowe mogą być publiczne lub prywatne na przykład na prywatnym kempingu, w zamkniętym osiedlu lub w marinie. W niektórych przypadkach może być pobierana niewielka opłata za wodowanie, więc zajmij się tym zaraz po przybyciu.
Jeśli nigdy nie korzystałeś wcześniej z danej rampy, zaparkuj na uboczu i zejdź w dół, aby sprawdzić rampę i dok. W ten sposób dowiesz się, jak stroma jest rampa, jak głęboka wydaje się woda i jaki jest stan doku.
Zatrzymaj pojazd i zaciągnij hamulec postojowy, wysiądź i zdejmij łańcuch zabezpieczający z ucha dziobowego, a następnie zwolnij wciągarkę przyczepy, gdy linka wyciągarki poluzuje się, a łódź znajdzie się na wodzie odepnij ją od ucha dziobowego. Twój pomocnik również może to zrobić, gdy Ty czekasz w pojeździe, ale mimo to powinieneś zaciągnąć hamulec ręczny.
Jeśli masz taką możliwość to za pomocą linki dziobowej odholuj łódź od rampy, aby zwolnic ją innym. Jeśli Twój pomocnik potrafi obsługiwać łódź motorową (lub parkować pojazd i przyczepę), to jedna osoba może znajdować się na łodzi podczas cofania się po rampie.
Opuść silnik zaburtowy gdy łódź znajdzie się w wodzie i uruchom silnik przed zwolnieniem ucha dziobowego. Korzystając z tej metody, będziesz wiedział, że zanim wypuścisz łódź silnik się uruchomi.
Teraz możesz zwodować łódź, a Twój pomocnik może odpłynąć łódź od rampy i zabrać Cię z doku po tym jak zaparkujesz pojazd.
Samodzielne wodowanie łodzi przebiega zgodnie z tą samą procedurą, aż do momentu wypuszczenia łodzi. Jeśli na rampie znajduje się dok, zazwyczaj pomaga wycofanie przyczepy tak blisko doku, jak to możliwe.
Warto mieć gotową linkę do zabezpieczenia łodzi po tym, jak odpłynie ona z przyczepy. Najlepsza metoda zależy od rampy.
Metoda nr 1
Pierwsza metoda polega na przymocowaniu jednej linki zarówno do knagi dziobowej, jak i rufowej.
Ta metoda działa, gdy dok jest niski i łatwo dostępny. Jeśli tak nie jest, będziesz potrzebować dłuższej linii.
Metoda nr 2
Metoda nr 3