Site logo

Jak wodować łódź motorową?

Pierwsze wodowanie łodzi motorowej jest ekscytującym przeżyciem dla każdego nowego właściciela. Gdy nauczysz się już, jak prawidłowo wodować i wyciągać łódź, będziesz mógł zbadać każdy akwen, który ma dostępną rampę do wodowania lub odpowiednie nabrzeże.

10 kroków prawidłowego wodowania łodzi

  1. Sprawdź, czy korek spustowy jest zainstalowany, a kluczyk znajduje się w stacyjce.
  2. Załaduj cały swój sprzęt do łodzi — sprzęt wędkarski, chłodnice, dętki, narty itp.
  3. Przymocuj odbijacze do łodzi i odepnij pasy.
  4. Przymocuj liny dokujące do knag dziobowych i rufowych.
  5. Odłącz światła od przyczepy podłodziowej, aby woda nie uszkodziła gorących żarówek.
  6. Następnie ustaw przyczepę podłodziową, aby zjechać prosto w dół rampy.
  7. Powoli cofaj po rampie, aby w razie potrzeby mieć czas na korektę.
  8. Cofnij się po rampie, aż zobaczysz, że rufa łodzi zaczyna się unosić.
  9. Zaparkuj pojazd za pomocą hamulca ręcznego / postojowego
  10. Zwolnij łańcuch bezpieczeństwa i opuszczaj powoli łódź rozwijają wciągarkę przyczepy, kiedy łódź będzie się już unosić na wodzie odepnij hak wyciągarki

Porada dla profesjonalistów: Po sprawdzeniu, czy korek spustowy jest zainstalowany, a kluczyk znajduje się w stacyjce, będzie to dobry moment, aby wcisnąć kluczyk w pozycję „start”, aby upewnić się, że nie masz rozładowanej baterii. Lepiej dowiedzieć się teraz, niż po zjechaniu łodzi z przyczepy. Nie uruchamiaj silnika! Uszkodzisz pompę wody.

Przygotowanie łodzi przed wodowaniem

Jeśli planujesz pierwsze wodowanie dobrze byłoby aby podjęcie pierwszej próby odbyło się w dzień powszedni lub przynajmniej w dzień, kiedy rampa nie będzie zbyt zajęta. Wówczas nie będziesz czuć presji i nie będziesz musiał się spieszyć. Rampy startowe mogą być publiczne lub prywatne na przykład na prywatnym kempingu, w zamkniętym osiedlu lub w marinie. W niektórych przypadkach może być pobierana niewielka opłata za wodowanie, więc zajmij się tym zaraz po przybyciu.

Jeśli nigdy nie korzystałeś wcześniej z danej rampy, zaparkuj na uboczu i zejdź w dół, aby sprawdzić rampę i dok. W ten sposób dowiesz się, jak stroma jest rampa, jak głęboka wydaje się woda i jaki jest stan doku.

Wskazówki dotyczące cofania

  • Jeśli masz pomocnika, poproś go aby stanął tak abyś widziała go w lewym lusterku.
  • Cofaj powoli. Wolne cofanie daje to więcej czasu na reakcję, aby poprawić przyczepę, jeśli zacznie się krzywić.
  • Cofnij się po rampie, aż opony przyczepy dotkną wody, a następnie sprawdź, czy rufa łodzi jest wystarczająco głęboko, aby zacząć pływać. Jeśli nie, wycofaj się jeszcze trochę, aż to się stanie.
wodowanie slipowanie łodzi motorowej z przyczepy podłodziowej

Zdejmowanie łodzi z przyczepy podłodziowej

Zatrzymaj pojazd i zaciągnij hamulec postojowy, wysiądź i zdejmij łańcuch zabezpieczający z ucha dziobowego, a następnie zwolnij wciągarkę przyczepy, gdy linka wyciągarki poluzuje się, a łódź znajdzie się na wodzie odepnij ją od ucha dziobowego. Twój pomocnik również może to zrobić, gdy Ty czekasz w pojeździe, ale mimo to powinieneś zaciągnąć hamulec ręczny.

Jeśli masz taką możliwość to za pomocą linki dziobowej odholuj łódź od rampy, aby zwolnic ją innym. Jeśli Twój pomocnik potrafi obsługiwać łódź motorową (lub parkować pojazd i przyczepę), to jedna osoba może znajdować się na łodzi podczas cofania się po rampie.

Opuść silnik zaburtowy gdy łódź znajdzie się w wodzie i uruchom silnik przed zwolnieniem ucha dziobowego. Korzystając z tej metody, będziesz wiedział, że zanim wypuścisz łódź silnik się uruchomi.

Teraz możesz zwodować łódź, a Twój pomocnik może odpłynąć łódź od rampy i zabrać Cię z doku po tym jak zaparkujesz pojazd.


Jak samemu wodować łódkę

Samodzielne wodowanie łodzi przebiega zgodnie z tą samą procedurą, aż do momentu wypuszczenia łodzi. Jeśli na rampie znajduje się dok, zazwyczaj pomaga wycofanie przyczepy tak blisko doku, jak to możliwe.

Warto mieć gotową linkę do zabezpieczenia łodzi po tym, jak odpłynie ona z przyczepy. Najlepsza metoda zależy od rampy.

Metoda nr 1

Pierwsza metoda polega na przymocowaniu jednej linki zarówno do knagi dziobowej, jak i rufowej.

  • Cofnij się po rampie i zepchnij łódź z przyczepy, trzymając linę.
  • Gdy łódź będzie wolna, użyj przyczepy jako stopnia i wskocz na dok.
  • Teraz za pomocą jednej liny możesz sterować łodzią — rufa nie będzie odpływać od doku
  • Przymocuj łódź do doku, zaparkuj pojazd i gotowe.

Ta metoda działa, gdy dok jest niski i łatwo dostępny. Jeśli tak nie jest, będziesz potrzebować dłuższej linii.

Metoda nr 2

  • Przymocuj jeden koniec liny do środkowej knagi na łodzi po wycofaniu, ale przed wypuszczeniem łodzi.
  • Przymocuj drugi koniec liny do knagi w doku
  • Zwolnij łódź, a następnie wskocz na dok, aby odciągnąć łódź od przyczepy, a następnie przymocuj ją do doku.

Metoda nr 3

  • Przymocuj długą linkę do knagi dziobowej, zwiń linkę i umieść ją na dziobie łodzi, a następnie przywiąż drugi koniec do przyczepy.
  • Teraz cofnij się i zwolnij łódź lub po prostu pozwól jej odpłynąć od przyczepy.
  • Następnie podjedź kilka metrów po rampie, zaparkuj i wróć do przyczepy.
  • Odwiąż linę, a ponieważ masz zapas długości, powinieneś być w stanie podejść do doku i podciągnąć łódź do doku i zabezpiecz ją.

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment